Jak koupit ojetinu?
Pokud před Vámi stojí náročný úkol sehnat, prohlédnout a koupit ojetý vůz, tak pokud zrovna nejste vyškolený automechanik tak se vám bude hodit pár tipů a rad jak vybrat dobrou ojetinu.
Kde ji hledat a na co si dát pozor?
Asi první rozhodující kritérium je váš rozpočet. Pokud se budeme bavit o autě na které máte připravenou hotovost kolem několika desítek tisíc, tak se tyto rady budou vztahovat na všechny modely.
Co vzít určitě v úvahu?
Ojetin na českém trhu jsou tisíce, přesto si každý z nás chce koupit auto, které mu bude sloužit co možná nejdéle a nebudou s ním zbytečné problémy. A takových aut již na tomto trhu tolik není.
Než začnete hledat konkrétní vozy je třeba si rozmyslet na co vlastně ho potřebujete? Budete jezdit krátké vzdálenosti? Pak bude lepší pořídit vůz s benzínovým motorem. Potřebujete velký rodinný vůz nebo malé auto? Určete si priority, protože u různých variant se mohou lišit náklady na provoz a údržbu? Před hledáním si zkuste některé modely aut předem prolustrovat na internetu. Jaké mají ostatní zkušenosti, jaké vady můžete očekávat, jak je na tom se spolehlivostí? Jaký objem motoru a palivo je u daného modelu nejlepší a pro mé potřeby nejvhodnější? Zeptejte se známých, kteří tyto vozy, které se vám líbí mají nebo těch kteří se okolo aut točí? Až budete mít rozmyšleny například tři modely, které by se vám zamlouvaly tak přichází ta těžší práce. A to najít konkrétní vůz, který bude po technické a právní stránce v pořádku a za dobrou cenu.
Kde hledat?
V nejlepším případě by bylo se zeptat známých a příbuzných, kteří zrovna své auto o kterém víte, že je v pořádku a spolehlivé vám nabídli ke koupi. Většinou však přijdete pozdě a takové auto skonční buď u bližších přátel a nebo v protiúčtu za pár korun. Proto se tento článek bude zabývat rozšířenější možností kdy se vám takto nepoštěstí. Přesto nezoufejte dobré auto lze koupit, ale zabere to nějakou práci. Hledat můžete v inzerci kde mohou inzerovat jak soukromí prodejci tak autobazary, inzerce může být na internetu nebo v tisku. Doporučuji si tímto udělat představu o ceně, kdy srovnáváte stejné modely a stáří a další technické parametry s cenami od různým prodejců. Na co nereagujte. Velmi často můžete narazit na překupníky, kteří nabízejí vůz, který přímo nevlastní i když dle nového zákona by se to již nemělo stávat. Vy vždy trvejte na tom aby vám prodával vůz výhradní vlastník zapsaný ve velkém technické průkaze. Inzerce těchto prodejců vypadá jako by prodávali své auto nebo auto po babičce nebo s jiným zajímavým příběhem a nikde neuvádějí že to auto koupily jen za účelem dalšího prodeje. Většinou jsou až podezřele levné. Zkuste takové inzeráty rozpoznat. Například takoví prodejci mají více inzerátů a tak můžete dle jména, čísla nebo e-mailu dohledat jejich další inzeráty. Těžko má prodejce tři babičky, které mu dali své auto na prodej!
Cena! Pokud je auto popisováno jako bez vady a je cena až neuvěřitelně nízká? Tak tomu opravdu nevěřte! Auto nekupujte. Koupit auto od někoho takového vám přinese mnoho problémů. A to jak právních tak po technické stránce. Jestliže si přesto nejste jisti kdo za prodejem je a zavoláte prodejci. Měl by být sdílný a otevřený. Pokud odpovídá stroze a vyhýbavě tak se s ním rozlučte.
Ochranou také může být když se nepojedete na auto podívat zbytečně daleko. Pamatujte, že na fotografii auto může vypadat dobře, ale ve skutečnosti to bude jinak. Také dle zákona se musí řešit přepis vozidla v místě bydliště prodejce.
Také můžete objet autobazary v okolí. Pokud se vám auto zamlouvá nikdy jej nekupujte hned. Dejte si čas na rozmyšlenou i kdyby vás prodejce přesvědčoval, že už tam auto nebude. Spíš se může stát, že takové auto se již prodává dlohou dobu a nikdo jej nechce.
Co se týče technického stavu.
Vezměte sebou automechanika. I když mu zaplatíte například to co bere za hodinu práce. Vyplatí se vám to. Přesto mu dopředu řekněte co od něj požadujete. Například chtějte aby vám při prohlídce řekl, které opravy budou potřeba ihned a které opravy a odhad ceny oprav, budou třeba za rok.
Jak auto zkontrolovat při prohlídce?
Auto neprohlížejte večer nebo když prší, což by skreslovalo dojem. Jak na vás auto působí? Bylo dobře udržované? Staral se o něj předchozí majitel dobře a může vám to prokázat? Pokud ne auto bylo nejspíš zanedbávané a proto vás přestane zajímat.
Na prohlídku jak v bazaru tak u soukromého prodejce máte vždy nárok a nikdo by vás neměl tlačit k rychlé koupi.
Svezte se v něm. Rozjeďte se až na maximální povolenou rychlost. Jeďte do kopce i s kopce, zkoušejte zastavovat a znovu se rozjíždět.
Motor:
Naskakuje dobře?
Nekouří příliš výfuk?
Má dostatečný výkon?
Nevydává zvláštní zvuky?
Převodovka:
Neřadí hladce?
Nejsou slyšet zvuky jako když o sebe dřou ozubená kolečka?
Brzdy a pérování:
Táhne auto k jedné straně když jedete nebo brzdíte?
Začne se auto otřásat když jedete vyšší rychlostí nebo když brzdíte?
Když jedete přes hrboly nevydává nějaké zvuky?
Hledejte další věci, které potřebují opravit.
Je auto rezavé? Auto, které rezaví nekupujte!
Nejsou na autě stopy po havárii? Dosedají dveře a kapota dobře? Je barva někde kde nemá být?
Jsou díry v kufru nebo pod kobercem?
Podívejte se na olejovou měrku. Je oleje málo. To může znamenat, že auto má vysokou spotřebu oleje nebo olej někudy teče. Je černý nebo špinavý? Je na omak krupičnatý?
Zkontrolujte všechny čtyři pneumatiky. Jsou hodně sjeté. Počítejte s investicí do nových. Je-li vzorek sjetý nějak neobvykle, může to znamenat problém v řízení.
Zkontrolujte posilovač řízení. Je kapaliny málo nebo je tmavá. Nastartujte a otočte několikrát volantem na obě strany. Otočení do prava i do leva by mělo vyžadovat stejnou sílu. Cítíte nějaké trhnutí? Oprava posilovače je nákladná.
Zkontrolujte stavy hadiček a řemenů.
Na nějakém svahu vyzkoušejte ruční brzdu.
Není brzdový pedál nadměrně ošlapaný?
Stav výfuku. Není hlučný nebo uvolněný?
Sedí auto příliš nízko? Fungují dobře tlumiče? Když zatlačité na rok auta zhoupne se více než třikrát? Pokud ano je to špatně.
Vyzkoušejte klimatizaci, stěrače, klakson, bezpečnostní pásy a okan.
Pokud u auta bylo instalováno závěsné zařízení může to znamenat, že byla nadměrně zatěžovaná převodovka. Kryt airbagu by měl přesně sedět na svém místě.
Pozor si dejte na předávací protokol. V autobazarech vám při prohlídce může prodejce tvrdit něco, ale v protokolu bude něco jiného. Při případné reklamaci tak nebudete mít nárok. Nechte si předložit tento protokol již při prohlídce.
Auto, které má hodně najeto. Co je hodně najeto? To se může lišit. Pokud bylo auto dobře udržované a jezdilo spíše po dálnici i větší počet kilometrů nemusí znamenat problém. Obvykle je lepší kupovat auto s menším počtem ujetých kilometrů. Auto, které nemá hodně najeto by mělo být zachovalé a majitel by měl doložit servisní knížkou jaké opravy se na voze prováděly.
V ČR je dle odhadů 40 až 90% vozidel se stočeným tachometrem takže velmi pravděpodobně narazíte na takové auto. Jak nenaletět? Stačí selský rozum. Při nájezdu do 150 000 km by neměl být v těchto věcech probém.
Když si do auta sednete sedadlo by nemělo být tak proseděné, že by vás to táhlo k jedné straně. Pokud je sedadlo řidiče více zachovalé než spolujezdce tak by to znamenalo jeho výměnu. Volant, pedály a řadící páka by měly mít svou původní strukturu povrchu. Plasty a gumy by měly být ještě cítit. Světlomety musí být čiré, pokud jsou zažloutlé znamená to že auto má najeto více než 200tis. km.
Přeji mnoho úspěchů při koupi nového vozu.
Napsat komentář