Jak se zachovat za situace, kdy dětem koupíte učebnici na angličtinu a po otevření zjistíte, že je plná gramatických i faktických chyb. Zde připadá v úvahu námitka, že produkt nesplňuje svůj hlavní účel – tedy není správnou učební pomůckou k výuce anglického jazyka. Ten stejný důvod je tedy možné využít i při hojném výskytu chyb faktické povahy v publikacích odborného charakteru. I případ, kdy je text díky početným chybám tisku značně nečitelný či jinak snižuje čtenářský požitek, se dá považovat za nesplněné očekávání.

Co lze reklamovat 

Vady, které jsou výslovně reklamovatelné jsou například vazba, která nedrží pohromadě či tisk, který je vybledlý. Může ale nastat i situace, kdy jste nespokojeni s příběhem knihy nebo se vám nelíbí jiný aspekt knihy, například to, jak dlouhé jsou kapitoly. Za takové situace vám ale nezbývá nic jiného, než si vybrat knihu jinou a tuto prostě odložit. Je dobré vědět, že i překlad je součástí autorského díla. Nepleťte si ale formulace, které vám nezní s opravdovými faktickými a gramatickými chybami – jen ty se považují za vadné plnění a jsou reklamovatelné. Míra chybovosti by ale měla překročit rozumnou míru únosnosti. Pak totiž lze využít minimálně jeden z důvodů pro reklamaci stanovený v zákoně. Těmi jsou nevhodnost k účelu nebo nesplněné očekávání. Tím pádem, kdybyste se snažili například o uplatnění reklamace – recenze firem, z důvodu chybějící čárky v souvětí, pravděpodobně byste neuspěli.

Zveřejněte on-line hodnocení 

A co můžete při reklamaci žádat? Obecně ze zákona můžete žádat o bezplatnou opravu zboží, což ale zrovna v případě reklamace knihy moc nedává smysl. Lepší je žádat o výměnu za nový kus. To ale bude možné jen pokud se jedná o jeden vadný výtisk. Pokud tedy nastala chyba ve vydavatelství a vytiskla se celá série s vadnou korekturou, nebude výměna možná. V takové situaci vám zbývá jen odstoupit od kupní smlouvy, zažádat o slevu či alespoň udělit prodejci negativní recenzi. Hodnotící portál Aplikant.cz umožňuje anonymní vložení recenze firmy, můžete se tak podělit o své pozitivní i negativní zkušenosti s prodejci.